Znikające gigabajty | stanley99 (09.03.2021, 17:56)
Witam
Jestem użytkownikiem Nju od prawie 5 lat. Nigdy nie zaobserwowałem większych rozbieżności zużycia danych pomiędzy licznikiem w telefonie a kontem operatora. Owszem, pewne niewielkie rozrzuty zawsze były, jednak przecież to normalne.
Do czasu. W obecnym okresie rozliczeniowym w pewnym momencie konto Nju zaczeło niespodziewanie pokazywać około 3GB więcej. Np. według telefonu było ok. 6GB, na koncie już ok. 9GB.
Przypomniałem sobie, że kilka dni wcześniej z pewnych względów zmieniłem w telefonie ustawienia APN z IPv6 na IPv4. Jednak wkrótce po zauważeniu wspomnianych rozbieżności powróciłem znów do APN IPv6. Od tego czasu minął już dobrze ponad tydzień i różnica jak dotąd nie zmienia się. Wciąż wynosi około 3GB. W tej chwili wg telefonu mam ok. 12GB, na koncie 15.
Nie wiem, czy to co opisałem wyżej, czyli zmiana APN na IPv4 ma wpływ na (nie)prawidłowe zliczanie danych. Od powrotu do IPv6 upłynęło mało czasu, żeby wyciągać głębsze wnioski. Jednak może to jakiś trop? W necie wyczytałem, że kilka miesięcy temu Orange/Nju podobno automatycznie zmienił w sprzęcie użytkowników ustawienia APN z IPv4 na IPv6. Prawdę rzekłszy nawet nie wiedziałem, bo przecież nie zaglądam co chwila w ustawienia telefonu. Poza tym net ogólnie działał ;-) Jednak może ta "zdalna" zmiana nie dotyczyła wszystkich użytkowników, np. routerów? Może w takich przypadkach trzeba zmienić ustawienia APN samemu? Zauważyłem, że narzekania w tym wątku nasiliły się jesienią ubiegłego roku. Ktoś chyba wspominał początku problemów mniej więcej we wrześniu. Może wtedy wdrożono APN IPv6?
Podkreślam: to tylko moje spekulacje.
Jakby co, tu strona Nju z konfiguracjami APN:
https://www.njumobile.pl/obsluga/pomoc-techniczna,konfiguracja-internetu-mms-i-sms-w-telefonie