Zgubiony lub skradziony telefon – co robić?

 

Utrata telefonu to stresujące wydarzenie. Zamiast panikować, lepiej podjąć konkretne działania. Podpowiadamy, co zrobić po kradzieży lub zgubieniu telefonu. Jak zlokalizować zgubiony telefon? Jak zablokować skradzione urządzenie? Jak wyrobić duplikat kartu SIM? Wszystkiego dowiesz się z tego poradnika.

Jak zlokalizować zgubiony telefon z Androidem?

Sięgasz do kieszeni i z przerażeniem stwierdzasz, że nie ma w niej Twojego telefonu. Co dalej? Spróbuj ustalić jego położenie – to pierwszy krok, jaki powinieneś podjąć w takiej sytuacji. Zdalne zlokalizowanie, zablokowanie lub wyczyszczenie telefonu z Androidem nie wymaga użycia żadnych dodatkowym aplikacji – na każdym smartfonie, do którego przypisane jest konto Google, usługa "Znajdź moje urządzenie" jest domyślnie włączona. Jak z niej skorzystać? Wejdź na stronę android.com/find i zaloguj się na konto Google, z którego korzystałeś na zgubionym urządzeniu. Aktualna bądź ostatnia zarejestrowana lokalizacja urządzenia powinna zostać wyświetlona na mapie. Możesz także skorzystać z innych funkcji:

- odtwórz dźwięk – spowoduje to włączenie dzwonka na pięć minut przy maksymalnej głośności, nawet jeżeli Twój telefon był wcześniej wyciszony,
- zabezpiecz urządzenie ? możesz zdalnie ustawić kod PIN, wzór lub hasło, które uniemożliwi osobom postronnym dostęp do danych zapisanych w pamięci telefonu. Możesz także na ekranie blokady zostawić wiadomość dla potencjalnego znalazcy,
- wymaż urządzenie ? w ten sposób wykasuje wszystkie dane, które znajdują się w pamięci telefonu (nie zawsze działa to w przypadku karty SD). Jeżeli zdecydujesz wyczyścić telefon, niemożliwe będzie zdalne ustalenie jego pozycji.

Telefon może zostać zlokalizowany, zablokowany bądź wyczyszczony pod warunkiem, że:

- jest włączony i zalogowany do konta Google,
- włączona jest transmisja danych lub Wi-Fi oraz lokalizacja,
- funkcja "Znajdź moje urządzenie" jest aktywna.

Jak zlokalizować zgubiony telefon z iOS?

W podobny sposób możesz również zlokalizować utraconego iPhone’a – pod warunkiem, że wcześniej włączyłeś funkcję „Znajdź mój iPhone”. Przy okazji warto też aktywować funkcję "Znajdź poza siecią" – dzięki niej będziesz mógł namierzyć telefon, który nie jest zalogowany do sieci komórkowej i sieci Wi-Fi.

Aby odnaleźć zgubionego lub ukradzionego iPhone’a skorzystaj ze strony icloud.com/find. Jeżeli masz dostęp do innego urządzenia Apple, możesz użyć aplikacji Lokalizator. Zaloguj się na konto Apple ID, do którego przypisany jest utracony telefon, a następnie wybierz opcję "Znajdź iPhone". Położenie urządzenia powinno zostać pokazane na mapie. Aby ułatwić odnalezienie iPhone’a, możesz zdalnie uruchomić dzwonek.

Możesz także zablokować telefon. W tym celu wybierz opcję „Oznacz urządzenie jako utracone” – iPhone zostanie zablokowany za pomocą kodu. Na ekranie blokady możesz umieścić notatkę z danymi kontaktowymi. Po oznaczeniu urządzenia jako utracone zawieszona zostanie możliwości płacenia za pomocą usługi Apple Pay.

Jeżeli chcesz zdalnie usunąć wszystkie dane, które znajdują się w pamięci zgubionego telefonu, skorzystaj z opcji "Wymaż urządzenie". Pamiętaj jednak, że jeżeli użyjesz tej funkcji, późniejsze zlokalizowanie iPhone’a będzie niemożliwe.

Skradziony telefon – blokada IMEI

Jeżeli Twój telefon został skradziony, możesz (a nawet powinieneś) założyć blokadę IMEI. IMEI to piętnastocyfrowy, unikalny numer seryjny, który przypisany jest do urządzenia. Znajdziesz go na pudełku, fakturze lub karcie gwarancyjnej. Dzięki blokadzie numeru IMEI telefon stanie się bezużyteczny – oczywiście, jeżeli uda Ci się odzyskać urządzenie, blokadę można zdjąć.

Pierwszym krokiem jest zgłoszenie kradzieży na policji. Zabierz ze sobą dokument (paragon, fakturę), który potwierdzi, że jesteś właścicielem utraconego urządzenia. Od policji otrzymasz potwierdzenie zgłoszenia kradzieży. Jest to dokument, który musisz przedstawić operatorowi, by ten mógł nałożyć blokadę IMEI.

W nju mobile wniosek o blokadę możesz złożyć online. Zaloguj się do swojego konta na stronie nju, a następnie wejdź w zakładkę kontakt i wypełnij formularz. Dołącz skan potwierdzenia zgłoszenia kradzieży oraz skan dokumentu, który potwierdza, że jesteś właścicielem telefonu. Potwierdzenie założenia blokady zostanie dostarczone e-mailem.

Jak wyrobić duplikat karty SIM?

Utrata smartfona praktycznie zawsze wiąże się z utratą karty SIM. Aby uniemożliwić niepowołanym osobom korzystanie z Twojego numeru, zablokuj kartę SIM. W nju mobile możesz zrobić to za pomocą formularza online. Podaj numer telefonu przypisany do utraconej karty SIM, a następnie potwierdź blokadę kradzieżową za pomocą kodu PUK (nju na kartę) lub kodu superPIN (nju na abonament). Połączenia przychodzące i wychodzące zostaną zablokowane. Jeżeli uda Ci się odnaleźć telefon wraz z kartą SIM, możesz cofnąć blokadę kradzieżową – w tym celu skontaktuj się z Obsługą Klienta, dzwoniąc pod numer *610 (połączenie z nju) lub 690 610 610 (połączenie z innej sieci).

Aby dalej korzystać z dotychczasowego numeru, po zablokowaniu zgubionej karty SIM możesz wyrobić jej duplikat. Zaloguj się do swojego konta i skorzystaj z formularza, który znajdziesz w zakładce Kontakt. Wypełnij go w następujący sposób:

- rodzaj zgłoszenia: zlecenie
- temat zgłoszenia: wymiana/duplikat karty SIM.

W treści zgłoszenia podaj powód wyrobienia duplikatu (zgubienie / kradzież poprzedniej karty) oraz adres, na który ma zostać wysłana nowa karta. Duplikat karty SIM możesz zamówić również za pośrednictwem infolinii (*610). Koszt usługi to 25 zł. Opłata zostanie doliczana do najbliższej faktury (w nju na abonament) lub pobrana z konta (w nju na kartę).